Standardy wymagań egzaminacyjnych po gimnazjum z zakresu przedmiotów matematyczno-przyrodniczych
I. Umiejętne stosowanie terminów, pojęć i procedur z zakresu przedmiotów matematyczno-przyrodniczych niezbędnych w praktyce życiowej i dalszym kształceniu.
Uczeń:
1. Stosuje terminy i pojęcia matematyczno-przyrodnicze:a. czyta ze zrozumieniem
teksty, w
których występują terminy i pojęcia
matematyczno-przyrodnicze, np. w podręcznikach, w prasie
b. wybiera odpowiednie terminy i pojęcia do opisu zjawisk,właściwości, zachowań obiektów i organizmów
c. stosuje terminy dotyczące racjonalnego użytkowania środowiska.
2.
Wykonuje obliczenia w różnych sytuacjach
praktycznych:b. wybiera odpowiednie terminy i pojęcia do opisu zjawisk,właściwości, zachowań obiektów i organizmów
c. stosuje terminy dotyczące racjonalnego użytkowania środowiska.
a. stosuje w praktyce
własności
działań,
b. operuje procentami,
c. posługuje się przybliżeniami,
d. posługuje się jednostkami miar
3.
Posługuje się własnościami figur:b. operuje procentami,
c. posługuje się przybliżeniami,
d. posługuje się jednostkami miar
a. dostrzega kształty
figur
geometrycznych w otaczającej rzeczywistości,
b. oblicza miary figur płaskich i przestrzennych
c. wykorzystuje własności miar.
b. oblicza miary figur płaskich i przestrzennych
c. wykorzystuje własności miar.
II. Wyszukiwanie i stosowanie informacji.
Uczeń:
4.Odczytuje informacje przedstawione w formie:a. tekstu,
b. mapy,
c. tabeli,
d. wykresu,
e.rysunku,
f. schematu,g.fotografii.
5. Operuje informacją:b. mapy,
c. tabeli,
d. wykresu,
e.rysunku,
f. schematu,g.fotografii.
a. selekcjonuje
informacje,
b. porównuje informacje,
c. analizuje informacje,
d. przetwarza informacje,
e. interpretuje informacje,f. czytelnie prezentuje informacje,
f. wykorzystuje informacje w praktyce.
b. porównuje informacje,
c. analizuje informacje,
d. przetwarza informacje,
e. interpretuje informacje,f. czytelnie prezentuje informacje,
f. wykorzystuje informacje w praktyce.
III. Wskazywanie i opisywanie faktów, związków i zależności zwłaszcza przyczynowo-skutkowych, funkcjonalnych, przestrzennych i czasowych.
Uczeń:
6. Wskazuje prawidłowości w procesach, w funkcjonowaniu układów i systemów:a. wyodrębnia z kontekstu
dane
zjawisko,
b. określa warunki jego występowania,
c. opisuje przebieg zjawiska w czasie i przestrzeni,
d. wykorzystuje zasady i prawa do objaśniania zjawisk.
7.
Posługuje się językiem symboli i wyrażeń algebraicznych:b. określa warunki jego występowania,
c. opisuje przebieg zjawiska w czasie i przestrzeni,
d. wykorzystuje zasady i prawa do objaśniania zjawisk.
a. zapisuje
wielkości za pomocą
symboli,
b. zapisuje wielkości za pomocą wyrażeń algebraicznych,
c. przekształca wyrażenia algebraiczne,
d. zapisuje związki i procesy w postaci równań i nierówności.
8.
Posługuje się funkcjami:b. zapisuje wielkości za pomocą wyrażeń algebraicznych,
c. przekształca wyrażenia algebraiczne,
d. zapisuje związki i procesy w postaci równań i nierówności.
a. wskazuje zależności
funkcyjne,
b. opisuje funkcje za pomocą wzorów,
c. wykresów i tabel,analizuje funkcje przedstawione w różnej postaci i wyciąga wnioski.
9.
Stosuje zintegrowaną wiedzę do objaśniania zjawisk przyrodniczych:b. opisuje funkcje za pomocą wzorów,
c. wykresów i tabel,analizuje funkcje przedstawione w różnej postaci i wyciąga wnioski.
a. łączy
zdarzenia w ciągi
przemian, wskazuje współczesne
zagrożenia dla zdrowia człowieka i środowiska przyrodniczego,
b. analizuje przyczyny i skutki oraz proponuje sposoby przeciwdziałania współczesnym zagrożeniom cywilizacyjnym,
c. potrafi umiejscowić sytuacje dotyczące środowiska przyrodniczego w szerszym kontekście społecznym.
b. analizuje przyczyny i skutki oraz proponuje sposoby przeciwdziałania współczesnym zagrożeniom cywilizacyjnym,
c. potrafi umiejscowić sytuacje dotyczące środowiska przyrodniczego w szerszym kontekście społecznym.
IV. Stosowanie zintegrowanej wiedzy i umiejętności do rozwiązywania problemów.
Uczeń:
10. Stosuje techniki twórczego rozwiązywania problemów:a. formułuje, sprawdza
hipotezy,
b. kojarzy różnorodne fakty, obserwacje, wyniki doświadczeń i wyciąga wnioski.
11.
Analizuje sytuację problemową:b. kojarzy różnorodne fakty, obserwacje, wyniki doświadczeń i wyciąga wnioski.
a. dostrzega i formułuje
problem,
b. określa wartości dane i szukane (określa cel).
12.
Tworzy modele sytuacji problemowej:b. określa wartości dane i szukane (określa cel).
a. wyróżnia
istotne
wielkości i cechy sytuacji problemowej,
b. zapisuje je w terminach nauk matematyczno-przyrodniczych
c. potrafi umiejscowić sytuacje dotyczące środowiska przyrodniczego w szerszym kontekście społecznym.
13.
Tworzy i realizuje plan rozwiązania:b. zapisuje je w terminach nauk matematyczno-przyrodniczych
c. potrafi umiejscowić sytuacje dotyczące środowiska przyrodniczego w szerszym kontekście społecznym.
a. rozwiązuje
równania,
nierówności stanowiące model problemu,
b. układa i wykonuje procedury osiągania celu.
14.
Opracowuje wyniki:b. układa i wykonuje procedury osiągania celu.
a. ocenia
wyniki,
b. interpretuje wyniki
c. przedstawia wyniki
b. interpretuje wyniki
c. przedstawia wyniki